کد مطلب:298624 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:143

سخنان فاطمه


فاطمه ی اطهر كه چنان دید، و متوجه شد چه افراد حیله گر و سالوسی طرف او هستند، و مردم نیز كه عموما رشد و درك كافی ندارند و نمی توانند حقایق را درك كرده و حق را از باطل تشخیص دهند، بهتر آن دید كه آنان را به سرگرمیهای فریبنده ی دنیاشان واگذار كند و در منجلابی كه خودشان به دست خود فراهم كرده و خود می خواستند در آن دست و پا بزنند رها كند، و آن مجلس را ترك گوید.

دختر پیغمبر در پایان مجلس برای چندمین بار سرنوشت شومی را كه در انتظار آن مردم حق كش و دنیاپرست بود روی وظیفه ای كه داشت یادآوری كرد، و با لحنی ملامت آمیز و با بیانی آتشین كه حكایت از دل سوخته و پر از درد او می كرد چنین گفت:

«معاشر الناس المسرعه الی قیل الباطل، «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» كلا بل ران علی قلوبكم ما اسأتم من اعمالكم، فاخذ بسمعكم و ابصاركم، و لبئس ما تاولتم، و ساء ما به اشرتم. و شرما منه اعتضتم، لتجدن- والله- محمله ثقیلا، و غبه وبیلا اذا كشف لكم الغطاء، و بان ماوراء الضراء، و بدالكم من ربكم ما لم تكونوا تحتسبون و خسر هنالك المبطلون».

(ای گروه مردم! كه به سوی سخن باطل شتابانید، و اعمال زشت و زیانكارانه ی اینها را نادیده می گیرید، آیا در قرآن تدبر و تامل نمی كنید؟ یا بر دلهاتان مهر و قفل زده شده است (كه سخن حق را نمی شنوید)؟


نه!

بلكه اعمال سوء و كردار بد شماست كه پرده بر دلهاتان كشیده و گوشها و چشمهای شما را گرفته است! و چه بد تاویل و تفسیری (از دین و آیین كردید) و چه بد نظریه و رأیی دادید (كه حق را از اهلش گرفتید و به دست ناحقان دادید) و چه بد معاوضه و معامله ای كردید (كه دنیا را گرفتید و آخرت را از دست دادید)!

به خدا سوگند این بار (گناه و ستمی) را (كه كردید) گران خواهید یافت و سرانجامش را سخت و دشوار. در آن روز كه پرده از كار شما برداشته شود، و كیفری كه در انتظار شماست آشكار گردد، و عذابی را كه خدای تعالی برای شما آماده كرده و گمان آن را نداشتید بر شما نمایان گردد، و در آن روز است كه زیان و خسران بر اهل باطل دچار گردد!)